onsdag 3 april 2013

Dagens!

Varit hurtig idag, varit ute på en 2 timmar lång promenad tillsammans med min kompis och hennes hundar, så jäkla gött väder vi har! Sen tömkörde jag Sagaro ute 1 timma ungefär lite mer kanske, så är död i benen nu, och fått blåsor på mina fötter :'( Haha, jaja! Och grejat lite hemma!
Men hursom, Sagaro fick bli tömkörd idag, jätte bra för honom, och jag får röra på fläsket och han får jobba utan ryttare på ryggen! Men ja, han är ju hingstig som sagt, var galen i hagen och sprang runt och blåste överallt med svansen rätt upp! Så han var ju gaaaaaanska jobbig att tömköra, fick vara på honom hela tiden för han såg "faror" överallt, vilket han inte gör när han inte är hingstig för då är han nog den coolaste hästen i världen, men idag så var allt farligt, speciellt ett litet barn på en cykel då blåser man och bajsar och vänder i 190 mot matte! Ja, tur att han har mig som kan skydda honom mot farliga hästätande barn på cyklar som vill göra honom till lasange! Men är ändå nöjd över passet, vi gick på vägar, i skogen och upp i monsterbackar, även om han tappade koncentrationen ett antal gånger så skötte han sig fantastiskt däremellan! Han har ju så lätt att pinna iväg och vill helst öka, öka och öka, fd. travhästar har ju sin balans i de snabbare tempot och man måste jobba dom i ett lite långsammare tempo för att hjälpa dom så dom hittar sin balans och bärighet, och att tömköra Sagaro är super, för då känner man så väl när han pinnar iväg för då flyger man efter kan jag ju säga, så idag fick han jobba i ett långsammare tempo i skritt och trav och bära sig utan att någon satt uppe och störde utan han kunde lugnt ta ett mjukt stöd i tömmarna och arbeta i en behaglig form. Han blir ju så känslig när han har dessa perioder, så var skönt för honom att få jobba utan ryttare, och inte behöva fokusera på allt för många saker. Men som jag sa, är nöjd, han jobbade på fint och även om han i början bara ville rusa iväg i traven så sansade han sig och jobbade på i ett riktigt lugnt tempo och fick en riktigt trevlig trav och jag drogs inte med utan kunde gå med i traven i lite raskare tempo! Gick i en brant uppförsbacke ett antal gånger i låg form och han såg ut som en ostbåge med sin böj över hela kroppen, haha! Sista biten hem blev han helt blockerad och började trippa och skulle backa in på varenda gräsmatta han såg och små resa sig, röt till så han gick framåt och gick en bit sen lossade jag tömmarna så ledde jag honom sista biten hem så fick nöja mig där, börjar jag bråka med honom när han är så stissig så blir han helt förkrossad och då tar det flera dagar innan han lugnar sig, haha känsliga lilla plutten <3 Men ja, tålamod, tålamod, snart är nog hingstperioden över så han blir någorlunda normal igen ;)

Bilder från idag!
"Hingsten" ;)
Sagaro med sin envisaste blick; nä du matte nu får du ta o ge dig va!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar