onsdag 13 mars 2013

Dagens!

Idag drog jag och en kompis oss bort på en åker för lite tömkörning i snön, kom faktiskt en del snö igår, jag som vill ha vaaarmt och grönt! Jaja, man kan inte få allt! Hursom, jobbade Sagaro på volt, han är ganska "svår" att tömköra för han blir så jävla framåt, antagligen sitter det i sen travet, men roligt tycker han det är, men desto jobbigare för mig! Men efter några förhållningar skärpte han till sig och jobbade på riktigt bra, fick ett härligt sug i bettet och en fin båge över hela kroppen. Lite jobbigt med tempot då han gärna pinnar iväg, men det var lättare mot slutet att reglera. Höger varv är lite tuffare, Sagaros "svåra" varv som för många fd. travare, men han kämpar på och det tar bara lite längre tid för honom att släppa igenom i höger varvet men när han väl gör det går det lika lätt som i vänster. Men är nöjd med honom idag, inget avancerat idag men ändå en genomkörare som han behövde! Han har gått lite tufft det sista med mycket fokus på galopp och han har funkat så bra i ridningen men nu dom sista dagarna har han tyckt att det varit lite kämpigare igen, inte att han går sämre än innan men ja, lite mer motsträvig så att säga, mycket att ta in och såklart lite träningsvärk på det, så han får en liten paus nu under någon vecka och vi kör inte varje dag eller så "hårt" utan kommer mest jogga honom i ridningen och arbeta på töm, för att sedan kunna köra på lite hårdare igen, för denna sommar kommer vi ligga i med Sagaro, jag har mål som vi ska jobba med och jag vet att vi kommer ligga på en helt ny nivå till hösten om inget kommer emellan! Längtar!
Hjälpte även att tömköra min kompis travare Kerstin en stund för hon bråkade så och gjorde allt för att komma undan, en riktig jävla märr det där, haha! Men inget ont i henne, bara att hon tycker att vi är dumma när vi ställer krav på henne! Men var tydlig med min position, här ska jag stå och du ska acceptera det och inte vända sig emot mig, när hon bara börja snurra och ville sparka så fort det blev lite jobbigt så höjde jag rösten för att visa att hon inte får göra så och följde snabbt med i hennes rörelser så hon inte skulle få chans att bara vända om, vilket hon förstod att oj, nu gjorde jag fel, hade inga krav mer än att hon skulle stå still när jag ville och gå framåt när jag ville, och efter lite övertalning gick det så bra så, och beröm vid rätt tillfälle, hon vet exakt vad jag ber henne om, men roligare att göra som man själv vill tycker Kerstin, syns så tydligt att hon har koll på minsta lilla rörelse från mig och hur hon riktigt tänker ut nästa hyss hon ska komma på, rolig häst det där! :)

Jag gjorde förövrigt en riktigt snygg vurpa idag, jävla hala väglag, blankis och jag gick där bakom Sagaro på väg ut på åkern och ramlar omkull och slår i en nerv i armbågen så trodde jag dog för en stund, denna grymma smärta, så där la jag på marken i snön, orörlig och bet mig i läppen för det värkte något så in i norden, tur att Sagaro är mammig av sig och stod snällt kvar och tittade lite oroligt på matte, vad gör du där på marken matte, har du inga broddar på dig? Haha, söten!

Finaste Sagaro hjärtat <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar