torsdag 15 augusti 2013

Fullt ös!

Ojojoj, bloggen skriker av tomhet. Kommer jag någonsin bli flitig med uppdateringen igen? Maybe.
Just nu är det kaos i min hjärna, så ja finns inte en sekund över för bloggande, förutom vid vissa sällsynta tillfällen, som idag då... Jag är stressad, jag är glad, jag är nervös, ännu mer stressad, jag når botten för att sedan nå toppen. Mycket känslor, mycket tankar rusar omkring. Jag jobbar mycket, hemma är det greja o dona och stallet börjar närma sig, allt är beställt och grunden är helt fixad inkl el o vatten o brunnar. Så snaaaaaart kommer mitt lilla stall levereras och så reser vi det under en dag. Sen är det full fräs med att måla och få upp boxar, men det kommer gå undan på några dagar. Sen hugger vi in på sadelkammaren, som får tar den tid den tar för den ska bli så perfekt som den kan bli, huvudsaken är att boxarna kommer upp så pållarna får tak över huvudet. Men när stallet anländer då ska jag bannimej uppdatera här och fota "förvandligen". 
På hästfronten händer det grejer med, Nowa är inte här hemma längre, hon står hos min vän Hanna för igångsättning och vidareutbildning och stortrivs i Hannas shettisflock! Mer än så säger jag inte i nuläget. 
Och våran nykomling, eller han har ju faktisk varit här ett tag nu, kallblodstravaren Unik Tabac, eller vår kära lilla Max som han kallas, har jag jobbat mycket med, när han anlände fick vi höra om en skenbenägen häst och vi upplevde honom som ganska nervös. Men ja, mycket jobb från marken och han har fått den tid han behöver och blivit behandlad som den unghäst han faktiskt är så är allt det där gamla som bortblåst. Han har fått göra fel och han har fått tid att rätta till sina fel, och hans självförtroende bara växer och växer. Själva ridningen började jag om från noll, ut o gå och hänga på ryggen, kana av, hänga mig igen, kana av osv osv. Ja, underbart att han är så ung, går snabbare att träna bort problem när dom inte hållt på i flera år. Lite bufflig är han och man märker att han är unghäst och han testar gärna gränser så man får vara ganska tuff mot honom ibland men ändå vara snabbt med berömmet. Enveten kan han bli med kan jag ju säga...
Men han är en fantastisk häst med stor personlighet och är så gosig och nyfiken på vad livet har att erbjuda, en riktigt glädjespridare är han! Så ja, kan glatt meddela att imorgon kommer Leif hit då vi bestämt oss för att köpa honom så imorgon skrivs köpekontrakt. Max är meningen att bli mammas häst men även om hon inte ridit honom än för han behövt lite träning och han behöver lägga på sig o muskla sig lite, så har hon ändå bestämt sig för honom då han gör så stora framsteg och har bevisat att han kommer bli den hästen hon vill ha. Så ja, han har varit lite mager och är omusklad, eller ja, han har "travmuskler" så han är ganska framtung, kommer ta tid innan han orkar bära sig riktigt, men vi luffsar på i skogen, försöker hitta balansen, mycket turer på vägar där det finns branta uppförsbackar och tömkörning och ska börja med longering så småningom men det behöver han lära sig först. Inga höga krav nu, han är ung och han behöver tid att muskla om sig någorlunda innan vi ger oss på annat. Det är skönt med Max för han har inte skallen för trav, han gillar luffsa i sin egna takt, aldrig hetsig och han tar hellre galopp än travar traven, inte alls som dom hetsiga varmbloden. Inga problem med att ligga kvar bakom hästen framför, ingen vinnarskalle helt enkelt. Han får lusern dagligen och har lagt på sig riktigt bra i hullet även om han gott kan gå upp lite till. Men ja, fram mot nästa vår kommer vi nog börja se skillnad på den lille kallblodstravaren, eller ja lille o lille...
Sagaro, mitt lilla hjärtegryn, han fick ju för ett tag sedan utslag i hela ansiktet, vi fattade inte alls var det var och veterinären förstod inte heller vad det var för något, hon hade aldrig sett något liknande, eftersom det bara fanns i ansiktet. Tillslut kom hon fram till att det antagligen är regnskållor, även om det aldrig brukar sitta i ansiktet, men vi fick behandla honom för regnskållor, vi har hållt på ett bra tag och ska fortsätta några veckor till, utslagen har minskat, men han är fortfarande svullen på vissa ställen, så försvinner inte det så kommer han få penicillin så ska det förhoppningsvis försvinna, stackars bebo. Men han kan gå som vanligt och han har den senaste tiden känts fräsch! Har provat ut en westernsadel på hööks och köpt ny westernutrustning, sålde den jag hade först pgr av att den inte passade och den aldrig användes. Jag har planer att testa på distans tävling och även gå någon kurs inom westernridning för att prova på något helt annat, och jag tror det kommer passa mig och Sagaro utmärkt! Westernsadel är det skönaste att rida i i alla fall, långturer blir bekvämare för både ryttare och häst!
Men jaja, nu blev inlägget långt, kan säga att jag har en till grej på gång, eller ja, en annan dröm jag haft i 4 år nu kanske faktiskt slår in, men det dröjer någon vecka till eller två innan vi vet hur det blir. Men mer om det senare, lovar att uppdatera lite då och då i alla fall, även om det inte blir dagligen. Bjuder på lite bilder iaf, adios!

Lycklig Nowa (längst fram) hos Hanna!

 Jag och Maxibusen, jag ser mini ut!
 Max
 Hälsat på världens bästa och mest saknade häst, då jag var jag förbaskat lycklig för en stund. Älskade Becka, hela 22 år fyllda nu, tiden rusar iväg.
 Kossan Max!
 Sagaro i nya w-utrustningen!
 Maxen!
 Ett stycke färdig gjuten grund!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar