måndag 1 juli 2013

Unik Tabac

Kass på att uppdatera, men är inne i mina värsta jobbveckor nu, så ni får härda ut det! Är jag inte på jobbet så är jag hemma och grejar, finns saker att göra hela tiden, tar aldrig slut! Längtar redan tills jag går i pension tror jag, haha!
Men måste ju slänga in ett litet inlägg, nu har äntligen hästen anlänt som vi väntat på, dock en annan än den det var tänkt då den vi skulle haft först blev sparkad illa i hagen och ska troligen avlivas. Men hursom, denna hästen vi har nu har både samma ålder och samma färg som den förra, och vi visste lika lite om den som den nu. Vem är då hästen? Jo låt mig presentera Unik Tabac, eller Max som vi kallar honom, en gulsvart kallblodstravar valack på 4 år.

 Unik Tabac
Kallblodstravare
f. 2009
e. Idenors Tindex
u. LapinaK



 Vi hade ingen aning om hur han såg ut och knappt något om honom när han anlände i transporten. Helt enkelt en liten odugling på banan, nu har han stått hos en amatörtränare och det är min hovslagare som känner tränaren och min hovslagare visste att vi var ute efter en häst till. Så ja, vi är nog lite knäppa jag och mamma men nu står han här sen några dagar tillbaka och vi håller på att lära känna honom. Det första min hovslagare sa när hästen kom var: "det finns ett problem, han sticker när man hoppar av". Jaha, detta är meningen att det ska bli en go skogsmulle till min mamma, men jag får offra mig nu i början för att se om det kan bli något av pöjken ;) Men ja, har inte haft honom så länge så har inte ridit ännu utan börjar från marken, han är väldigt orutinerad och inte mycket riden skulle jag tro, väldigt bufflig från marken och stressar upp sig lätt och får nästan panik när han inte förstår eller blir rädd och då har jag märkt att han är "skenbenägen", så är nog därför han är så vid avsittning, kan ju säga att "inridning" på travet inte är direkt inridning, man hoppar upp, går det bra går det bra, går det dåligt går det dåligt, så ja, tror Max varit med om någon/något otäckt som gjort honom osäker. Han är jätte snäll, menar absolut inget illa. Men han har svårt att behålla lugnet när han får krav på sig eller hamnar i en situation som han inte vet hur man ska ta sig ur. Så denna vecka jobbar vi enbart från marken, promenader och även lite på töm hade jag tänkt, vi måste fungera från marken ihop annars kommer det aldrig funka uppsuttet. Ska även prova longera honom med hängande stigbyglar i sidorna och se om han reagerar på det, vi får helt enkelt börja om lite från noll. Men idag gick vi en promenad jag och Max, han är en bjässe och inte så lätt att hålla ibland, så kedja, stålhättor, hjälm och handskar åker på! Men det börja lite med kaos, han var väldigt nervös och ofokuserad, han går gärna på en som ett plåster när han blir stressad, sen frös han fast eller så småstegra han sig om något skrämde honom, så var första halva rundan, och han tål inte att man blir för arg på honom, även om man måste vara ganska hård mot honom ibland för han är som en stor buffel, men efter mycket halter, bad honom backa, stå still och gå på mitt kommando och en jäkla massa beröm så blev han riktigt fin, efter att nästan ha dratt av mig min stackars arm halva turen så kunde han sedan gå med sänkt huvud på halvhängande grimskaft. Ibland måste man bara ställa sig och lugna honom, klia honom och då trycker han upp sitt huvud i ens famn där han känner sig trygg, vilket är bra, blev jätte nöjd över honom när han visar att okej, jag är hans trygghet, han måste inte ta till flykt när han blir nervös, han visade att han kunde stanna upp och tänka efter och lösa situationen. Höll på i 30 min på en skogsslinga, och han var svettig efteråt så ni kan ju tänka er vad nervös han var när jag bara ledde honom i skritt i grimma o grimskaft i skogen. Men har inte jobbat så mycket med honom än då han är ny här så han ska ju få installera sig först, men ja, jag kommer jobba med honom som med en grön unghäst ett tag, han är ju trots allt bara 4 år även om han körts och hanterats regelbundet, och jag har som mål att sitta upp på honom i slutet av nästa vecka så får vi se hur det går :) Men idag bevisade han att han har en lugn och harmonisk sida, men att han behöver lite tid. Hur han reagerar på när man höjer rösten tyder på att han inte alltid blivit så bra behandlad, men vad vet jag. Jag hoppas att denna känsliga herre växer till sig och mognar så tror jag mamma kommer få en fantastisk fin häst med många roliga år framöver :) Och jag har aldrig hållt på med kallblodstravare, är varmbloden som alltid legat mig varmast om hjärtat, men Max är jäkligt fräck han med!

 Så himla fin är han även om han har typisk "travar" kropp, men med mer ridmuskler så kommer han se ut som det rejäla kallblod han är!
 Mamma med sin Max!
 Max och Sagaro :) Nu har vår lilla flock funnit varandra!
 Nowa, Max

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar