tisdag 26 februari 2013

Underbara väder!

Nu är våren på gång, solen har hittat hit och börjar värma och fåglarna kvittrar även om snön ligger kvar, underbart med häst då :) Haft fullt upp det sista, därav dålig uppdatering, sen fint väder på det och då sitter jag minsann inte inne vid datorn kan jag lova! Livet känns jävligt bra just nu, och jag har börjat inse att det är dags att börja tro mer på sig själv, våga satsa! Livet kräver ständigt nya utmaningar, hur tråkigt vore livet inte annars?
Hursom, hästarna och jag njuter till fullo av detta vädret. Nowa går inte så mycket förtillfället, bråkig ponny och sen har hon inga skor så hon halkar bara runt! Vi väntar till isen på vägarna försvinner så tar vi nya tag med lilla ponnyn och man kan ut och köra igen!
Sagaro går dagligen, vilket känns toppen! Han är fräsch och är pigg och glad! Vi jobbar vidare med att stärka kondisen, sen mycket myyycket lösgjörande! 24/7! Haha, nä men för att hålla Sagaro fräsch måste han gå daligen och jobba mycket med hela kroppen!
 Idag tog vi oss en runda, där han fick gå i en låg form och gjorde mycket sidvärtsrörelser i skritt och trav och många avsaktningar. Red med mitt anatomiska pelhambett, brukar använda det då och då för variation för ibland blir han lite hård i mun och att använda ett lite skarpare bett då och då gör honom lite mer uppmärksammad och att inte bara rusa på som han vill. Har bettskivor på pelhamet med för att det är stänger och kindkedje kroken så det ska bli så behagligt som möjligt och inget skav, blir stabilare med så han trivs väldigt bra med det. Han var fin idag, pigg och framåt men använde sin energi till att arbeta på, lätt i munnen och lätt att korrigera! Tuggade lite och sög tag gott i bettet, mjuk och lösgjord. Tog även galopp, ställde mig i lättsits och lätt honom falla in i den galopp han ville då jag inte ville stressa upp honom när han var så lugn och fin. Galopperade några kilometer och han var pigg men höll sig i det tempo jag valde och gjorde några små söta glädjeskutt! Så vi var nöjda båda två, och nöjd över mig själv med då jag känt det sista att jag lätt spänner mina armar o axlar ibland, tror det hänger ihop med min rygg och nacke som alltid krånglar, men idag kunde jag slappna av och släppa ner axlarna och blev såklart så mycket lättare för både mig och Sagaro. Och galoppen börjar bli bättre för varje dag, så längtar till sommaren och se vart vi ligger då, så nu ska vi ligga i och träna på galoppen och det ska bli så roligt så! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar