söndag 10 februari 2013

Go kväll!

Go kväll allesammans! Kom för ett tag sedan in från stallet, blev en sen kväll där! Gick ut vid 7-tiden när jag kom hem från pappa och tänkte ta en kvällsritt på Sagaro, men sen när jag ska ta in honom är han alldeles stissig i hagen, och springer runt, sen när jag väl tar in honom i stallet så är han jätte stressad och skrapar med benen och kan inte vara still i gången, så ställer honom i boxen och tänker jag får la skita i den där ridturen, men eftersom han fortsatte stressa i boxen, vilket inte är likt honom och han tittade ut genom sitt fönster hela tiden så var något där ute som gjorde honom nervös, så bestämde mig för att ta en tur i alla fall för att släppa på spänningarna han hade, så blev en kort joggtur för att bara släppa på spänningarna lite och det blev betydligt bättre, dock så gjorde jag misstaget att inte ha boots fram och hörde hur han klingade hovarna i varann hela tiden så vips så flög skon av och försvann ner i något dike spårlöst! Så det var ju mindre kul, men fick ryka in med mina hovslagar-skills (gått tappsko-kurs), och rotade fram en ny sko och fick slagit på den, hade tur och hade 1 snösula kvar och sömmarna räckte precis till den hoven haha, så får ta en sväng om till hööks nu för ja, sömmar har gått åt mycket av, herr Sagaro som är expert på att trampa av sig skor, tur att hans matte kan fixa ordning på hans små fossingar innan dom trasar sönder alldeles (sämsta hovkvalitén ever). 
Men ja, var skönt att få joggat av honom i alla fall för han var mycket mer lugn och harmonisk i stallet sedan :) Så fick han sen komma in i boxen med mys-täckena och mumsa morötter, müsli och hö! Nöjd pålle! Men han är vrål-hingstig nu som han alltid blir när det lider mot vår så han är på spänn nu för allt, kissar små pölar, bajsar över andra hästars bajs, flemar och grymtar vid ridturer, haha! Han blir lite små knäpp när han är hingstig så ja, är inte förvånad över hans beteende! Men han måste gå regelbundet när han är sådan, för ju mer han står ju värre blir det och han behöver få använda hjärnan till något annat än att bara tänka på ston, haha! Så imorgon ska jag trimma lite i hagen i snön och ha lite bommar framme så den lilla hjärnan aktiveras lite!
Har för övrigt haft en jätte mysig helg med pappa, syster m. familj! Alltid uppskattat :)

Sagaro står och flexar sina muskler lite innan ridturen ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar