fredag 15 februari 2013

Vi är alla människor!

Det finns något jag stör mig på mer än något annat, och det är människor som får en att sjunka, känna sig värdelös och tyna bort. Jag har själv stött på några människor som fått mig att må så dåligt att jag knappt orkat genomlida dagen. Jag har även sett mina nära och kära må dåligt pågrund av en eller flera personer. Varför ska det ens behöva vara så? Vi är alla människor, men alla är olika. Man ska låta vara folk vara dom dom är, och man ska inte försöka ändra på någon. Vi gör olika, punkt. Att folk lägger sig i, lägger näsan i blöt utan att veta någonting bara för man inte gör som dom själva, är det absolut värsta jag vet, och jag står för det jag tycker men kan såklart lyssna om någon vettig person träder fram. Jag tar till mig saker som är vettiga, från bra människor som vet eller kan sin grej. Folk som bara vill att alla ska göra som dom, eller har okunskap och snackar skit om allt och alla vill jag inte ha något att ha o göra med. Vi hästmänniskor är experter på att tycka till, men här gör vi verkligen olika allihop, och det finns absolut inget fel med det. Vi anpassar oss efter våra hästar och erfarenheter och gör det bästa. För ingen känner en häst bättre än ägaren. Så länge en häst inte lider eller mår dåligt av något ska man inte lägga sig i, man kan få tycka och tänka vad man vill om en person, men det får man hålla för sig själv isåfall. Jag har stått i stall med flera tonårs tjejer som alla gör på olika sätt, vilket man får acceptera och då funkar det bra. Är man i ett stall där en vill styra och ställa över allt och alla och att alla ska göra precis som den, ja, då funkar det inte. Jag har haft människor runt omkring mig med enorm kunskap och lång erfarenhet av hästar och sugit åt mig så mycket jag bara kan och lyssnat. Jag vill lära mig, hästar kan man inte tröttna på för det finns så mycket att lära att man aldrig hinner lära sig allt på en livstid! Men man kan lära sig mycket. Jag känner mig säker med det jag gör med hästar, att hantera hästarna, vad jag ska ge för foder, ridning, utrustning och skador. Men det finns alltid mer att lära och man kan hela tiden fylla på sitt kunskaps förråd! Det är det som är kul med hästar!
Men varför då trycka ner en person? Ja, för att den som trycker ner andra, måste hela tiden försvara sig och snackar tonvis med skit till alla är osäker på sig själv, avundsjuk och självisk. 
Jag lägger mig inte i andras liv, eller vad dom gör. Jag lägger mig inte heller i vad andra gör med sina djur, så länge dom inte lider, dom får göra sina egna misstag, testa nya grejer och lära sig den vägen. Men såklart ger jag mitt råd om någon frågar, men då går jag utifrån den hästen, och inte hur jag gör med mina. Det ska bli så skönt med eget stall så det finns inte, jag får hålla på med det jag älskar, jag vill gå till stallet för där trivs jag, jag är glad där, och med eget stall slipper jag råka ut för tråkiga människor som ska tycka och tänka utan någon kunskap kring saker. Jag vill gärna dela stall med någon, jag känner massa hästmänniskor med olika erfarenheter och nivåer, folk man kan diskutera saker med, rådfråga eller rådfrågas och dela erfarenheter, det är kul. Men tyvärr går inte det med alla. Jag är så trött på människor som suger energi ur en, jag har fräst ifrån och slått mig fri, jag vägrar låta mig kontrolleras och tryckas ner igen, aldrig mer. Jag har ramlat ner i ett helvete 3 gånger i mitt liv, 3 människor som dragit mig ner i grunden och fått mig att må så jävla dåligt, bara för dom själva ska må bra och känna sig som den allsmäktige eller något i den stilen. Men nu vet jag att det är dom som mår dåligt, som som gör fel. Tur att världen består av mer bra människor än dåliga i alla fall. Men nu får det vara nog, jag har ryckt mig loss för sista gången, aldrig mer ska någon få trampa på mig och behandla mig som skit. Aldrig mer, någonsin. Jag stöter bort energi-krävande människor ur mitt liv innan dom ens hunnit riva upp ett sår. Aldrig ska någon få mig att tvivla på mig själv mer, jag håller på med hästar, jag älskar det mer än något annat, ingen ska få mig att tröttna på mitt största intresse, jag har kunskap men jag vill lära mig så mycket jag bara kan under mitt liv, jag vill utvecklas mer och se vart mina erfarenheter tar mig och mina hästar! Så ja, till er själviska, osäkra, skitpratande dyngbaggar till människor, hoppas ni får ett kul liv när ni står där en dag utan några vänner alls och alla har tröttnat på er när dom insett vilka falska människor ni är :) Good luck!

Låt inte någon trycka ner dig, alla kan, det är bara du själv som sätter stopp för vad du kan åstadkomma!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar